• Головна
  • Дороги хочуть ремонтувати за рахунок здорожчання бензину
12:54, 3 липня 2015 р.

Дороги хочуть ремонтувати за рахунок здорожчання бензину

Кожне чергове підвищення цін на пальне уряд виправдовує тим, що частина його вартості йде на ремонт і будівництво доріг. А оскільки українські дороги знаходяться в жахливому стані і вимагають колосальних вкладень, то і подальшого подорожчання "горючки" не уникнути ...

За останній рік бензин подорожчав вже настільки, що люди зі звичайними доходами користуються своїми авто тільки в разі крайньої необхідності, а дехто і зовсім поставив їх "на прикол". Але, судячи з повідомленнями, що надходять - це далеко не межа. Так, нещодавно Міністерство інфраструктури України (МІУ) анонсувало реформу дорожньої галузі, яка покликана вивести наші дороги на якісно новий рівень. Та ось біда - катастрофічно не вистачає грошей, тому чиновники заговорили про необхідність чергового підвищення акцизів на паливо.

В цілому вирішувати проблему відомство має намір таким чином: дорожній фонд пропонується виділити в самостійну структуру, при цьому посилити контроль над використанням коштів, що туди надходять. Але головною мірою міністерство вважає чергове, і вельми відчутне підвищення акцизного збору на продаж нафтопродуктів. Про це заявив глава дорожнього департаменту МІУ, відповідальний за реформу Укравтодору Роман Хміль. Принагідно зауважимо, всього кілька місяців тому Хміль взагалі не мав ніякого відношення до доріг і їх ремонту, тому трудився в IT-сфері, звідки й потрапив у міністерство інфраструктури. Втім, в нашій країні такі кульбіти - не рідкість. Так от, за його словами, тільки на ремонт доріг необхідно близько 1 трильйона гривень, а таких грошей у бюджеті, ясна річ, немає. Вийти з ситуації, на думку чиновника, можна тільки шляхом підвищення паливного акцизу.

За даними консалтингової групи "А-95", у травні ціна 1 літра бензину А-95 в середньому становила 22,4 грн / л. З цієї суми вартість самого бензину становила всього 53%, а решта 47% - різні податки. А саме: акциз на бензин при ввезенні в Україну - 16%, ще 14% - ПДВ при продажу і 5% - акциз, сплачений за роздрібний продаж "з пістолета". Решта 12% - це витрати і прибуток АЗС. Неважко порахувати, що "чиста" ціна 1 літра бензину (без податків) становила менше 12 грн / л, а частка податків - близько 9,5 гривень.

Але, як видно, чиновникам цього мало. На думку Хміля, якість українських доріг буде відповідати європейським, якщо до європейських стандартів збільшити і паливний акциз - а саме, з 20% до 30-50%.

Однак з цією точкою зору категорично не згодні експерти. "Якщо порівнювати рівень акцизів на паливо у нас і в Європі, то в Україні він дійсно нижче. Але не варто забувати, що і рівень доходів українців в рази менше, ніж в Європі ", - прокоментував експерт Анатолій Калініченко.

Його позицію поділяє аналітик Олександр Сіренко. При цьому він підкреслює, що в Європі стандарти паливного акцизу розраховуються не з обліку бажаних обсягів надходжень, а виходячи з доходів населення і його платоспроможності.

"Без реформування всієї системи, скільки б не збирали, все буде йти через решето. Наприклад, за минулий рік обсяг реалізації нафтопродуктів в Україні склав 10 млн тонн. За приблизними розрахунками, сума акцизу склала 30-35 млрд гривень. Плюс місцевий акциз - це ще близько 10 млрд гривень, разом - 40-45 млрд гривень. Цього року, через різке подорожчання палива, навіть без підвищення акцизів, суми надходжень збільшилися. Однак на ремонт доріг з бюджету-2015 виділено всього 3,4 млрд гривень, та й то більшу половину цих грошей розкрадуть. І це при тому, що мінімальна щорічна потреба фінансування доріг - близько 50 млрд гривень ", - говорить експерт Михайло Стрельник.

За словами аналітиків ринку, збільшувати надходження від реалізації палива потрібно не за рахунок підвищення акцизів, а за рахунок інших заходів. В першу чергу - шляхом боротьби з тіньовим ринком нафтопродуктів, який за останній час розрісся до небувалих масштабів, і за експертними оцінками вже становить 30-40% від усього обсягу продажів, через що бюджет України втрачає вже не мільярди, а десятки мільярдів гривень. При цьому вже ні в кого не викликає сумнівів, що цей бізнес "кришується" на найвищому рівні.

Директор консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн переконаний: при черговому підвищенні акцизу бюджетні надходження не тільки не збільшаться, а навпаки - скоротяться через ще більшої тінізації ринку і скорочення споживання бензину, яке за підсумками минулого року вже склало близько 35%. "У підсумку підвищення акцизу призведе до скорочення споживання палива і зниження надходжень акцизного збору до бюджету. Це - примітивна чиновницька логіка: підняти податки - нехай люди заплатять більше, а от чи здатні вони будуть платити - про це ніхто не думає ", - сказав Куюн.

До слова, будь-яке підвищення вартості палива відразу ж позначається на вартості всієї продукції в країні, а також тарифах ЖКГ та інших послугах - зростає ціна транспортування, дорожчають товари. Немає потреби говорити, що це ще більше вдарить по кишені споживачів.

Важливо відзначити і такий факт: незважаючи на сильне падіння ціни нафти на світовому ринку, вартість бензину в Україні не знижується. Причина - девальвація гривні і збільшення витрат на заправках. Що ж буде з цінами на бензин, якщо чорне золото повернеться на свої колишні цінові позиції і подорожчає з 65 до 90-100 доларів за барель? Та ще й паливний акциз буде збільшений? Тоді, найімовірніше, паливо в Україні подорожчає до 30-32 грн / л, і кому воно буде по кишені?

Минулого тижня прес-служба Черкаської міської прокуратури розповсюдила повідомлення: на ремонті доріг якась приватна структура пограбувала місто на суму в 3 млн гривень.

"Встановлено, що у вересні 2014 між департаментом ЖКГ Черкаської міськради та приватним підприємством укладено договір про надання послуг з поточного ремонту вулично-дорожньої мережі. На ремонт автодоріг підприємству було виділено майже 3 млн гривень. Відповідно до вищезазначеного договором підрядник гарантував можливість експлуатації доріг після надання своїх послуг протягом не менше одного року з моменту підписання актів. Однак після досліджень виявилося, що асфальтобетонна суміш не відповідає вимогам держстандартів і має низьку якість. Крім того, незадовільний стан асфальтобетонного покриття вулично-дорожньої мережі, де послуги надані зазначеним підприємством ... підтверджується актом обстеження Управління ДАІ м Черкаси. Таким чином, службові особи вказаного підприємства ... заволоділи бюджетними коштами в сумі майже 3 млн гривень, чим завдали бюджету міста Черкаси збитки в особливо великих розмірах ", - йдеться в повідомленні. От тільки "за кадром" залишилося те, яким чином це приватне підприємство здобуло "прихильність" міських чиновників.

 

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
#здорожчання бензину #Черкаси
Оголошення
live comments feed...